Lördagen 25:e november var det kallt och blåsigt, vi var inte många denna gång, det ska erkännas.
Men det var ingen brist på samtal/diskussion om vårt budskap.
Ovanligt många ville säga sitt. Så det blev lyckat ändå.
Tal av busschauffören Mario Sousa.
”Det här är Kommunistiska Partiet som har torgmöte mot prishöjningar i kollektivtrafiken och effekten på miljön och klimatet.
Mitt namn är Mario Sousa, jag är busschaufför och en väldig motståndare till de höga biljettpriserna på bussarna i Uppsala.
Pris för att åka buss i Uppsala är väldigt hög, men värre blir det. Regionpolitikerna har beslutat om nya prishöjningar i Uppsalas kollektivtrafiken.
Låt oss säga som det är:
Det är fel med de höga priserna i busstrafiken som vi har idag och ännu sämre blir med nya prishöjningar!
Det går emot miljön och klimatet och tvärtemot partiernas löften om att arbeta för miljön och klimatet.
Den 22:e januari blir högre priser för de som vill åka buss, så har Regionen bestämt.
Pris för enkelbiljett höjs från dagens 33 kronor till 39 kronor, en höjning med 18%.
För ungdomarna blir höjningen från dagens 20 kronor till 27 kronor, en höjning med 35%.
Tänk efter, när fick du en lönehöjning med 35%? Eller ens med 18%?
Även månadskortet drabbas, höjs till 1030 kronor!
Månadskortet är själva stommen i varje modern stads kollektivtrafik. Fel att det drabbas av prishöjningarna. Tänk att i Stockholm kostar en månadskort 1000 kronor. Och då har man tillgång till bussar, tunnelbana och tåg i ett stort område med över 1,5 miljoner invånare. Varför ska det vara dyrare i Uppsala?
I Uppsala är kollektivtrafiken är en kassako därifrån Regionen öser pengar att fylla håll där det behövs. Och då är de som har månadskort en garanterad satsning med hög utdelning. Cyniskt men sant. De som har månadskort borde istället premieras med låga priser.
Prishöjningarna i kollektivtrafiken är en politisk skandal. Alla partier säger sig ville arbete för miljön och klimatet, men när det gäller att konkret göra det, blir annat. Den värsta miljö- och klimatboven i Uppsala är bilismen. Avgaserna från bilarna dränker staden i ett moln av orsaker till sjukdom och klimatkris. Människor åker bil när det är billigare än att åka buss. Men ge då bilisterna en möjlighet att lämna bilen och åka kollektivt! Sänk priserna ordentligt.
Om priserna för att åka buss följt inflationen i Sverige hade ett månadskort idag kostat drygt 300 kronor. Men det kostar 1000 och ska upp till 1030 kronor. Det är 3 gånger så mycket som det borde ha kostat. Så fel. Ett annat system behövs. Det här leder oss i kris efter kris, det är en garanterad felsatsning.”